Wednesday, October 7, 2009

Sakit

Ntah mengapa semenjak dari semalam badan aku mengalami keletihan yang teramat sangat...hendak dikatakan siang berkerja berat...tidak jugak sebab aku kerja dalam pejabat, hendak dikatakan kerja malam berat , tidak jugak, sebab belum malam jumaat....

tapi, apa yang aku rasa, bila badan dah mula terasa sakit, nafsu pun mula lemah...nak makan tak lalu, nak mandi letihhhh, nak kerja malas....

banyak perkara terpaksa aku cancel kerana masalah sakit...jemputan open house terpaksa dibatalkan, temujanji juga batal, yang terpikir, apa aku dah makan (salah makan) yang membuatkan aku tetiba aje nak sakit...

pikir punya pikir, takde gak jawapan, so aku tukar pikir lak...aku pikir apa dosa dah aku buat 2-3 hari lepas yang membuat kan aku nak sakit.. pikir punya pikir tak tau gak..sebab sakit..aku tertidur...sedar2 dah 230 ptg..oiiiii kerja lah...

so aku lekas2 bangun , ambik air sembahyang, solat zohor dan terus balik ofis...

dalam perjalanan ke ofis, aku pikir mengapa Allah jadikan sakit...kalau tanya orang , semua taknak sakit (walaupun ada org2 tertentu kununnya kata dia suka sakit sebab katanya sakit penghapus dosa), tapi kalau deiberi pilihan...tentu sihat yang dia pilih...
so, akhrinya aku cuba mengandaikan jawapan apakah nikmat sakit.

nikmat 1

penghapus dosa la dan ingat Allah sokmo


nikmat 2

bagi peluang pekerjaan terjamin
-cuba tanya emak org , anak org, kerja apa dia nak ...tentu antaranya kata nak jadi doktor..sebab apa...1. kerja dah menunggu, 2. gaji lumayan 3. dipandang mulia dan bla bla
tapi, pernahkah diaorg terpikir , kalau Allah sihatkan semua orang, rasanya doktor nak kerja apa yekkk

nikmat 3

kilang ubat buat duit
-bila ada sakit, ada le ubat yang direka , tak kiralah pil ke , vaksin ke , heroin ke...tapi bila ada penyakit aje...'tersenyum' le pengilang/pembuat ubat..."dah ada bisnes" katanya

nikmat lain - aku tgh pikir

so... moralnya sangka baik aje lah dengan kesakitan dan hargai kesihatan sebelum kesakitan menjemput...

cya-

No comments:

Post a Comment