Sunday, October 11, 2009

Kerja Dunia

Rata-rata kita 'taksub' untuk mengejar kerja dunia bagi tujuan 'murni' iaitu menolong nasib agama , bangsa dan negara...sebab apa? sebab dalam diri kita telah ada sekelumit perasaan 'saling berkongsi kepayahan ' orang lain...alhamdullilah...lantas kita melihat tiada jalan mudah untuk ini melainkan kita perlu menjadi satu bangsa yang 'kaya' , dihormati dan di pandang mulia oleh orang lain...


jesteru itu, kita mula memasang impian itu dan ini, langkah demi langkah, cara demi cara bagaimana akal dan kudrat yang Allah berikan boleh kita gunakan untuk agenda murni...

Wahai temanku,

Sedikit pun aku tidak menghalang tuan untuk 'menggali' harta dunia, namun jauh disudut hatiku hanya mampu bertanya adakah kita mampu menggalas tanggungjawab besar itu...

Aku punya teman . seorang jutawan dunia. Aku tanya, berapa sudah kekayaan beliau? dijawab sudah lebih jutaan ringgit? ku tanya lagi, apakah siling kepuasan tuan? jawabnya selagi 'rezeki masuk' , aku terima aje...oohhh kataku.

aku tanya lagi, bagaimana tuan bekerja untuk itu? jawabnya, bukan senang nak jadi macam aku. aku keluar gelap , pulang gelap. bagiku masa tidak cukup 24 jam sehari. urusan anak2 biarlah isteri yang buat, aku kasi wang aje . namun, yang paling aku tersentuh adalah apabila katanya bisnes sekarang kalau 'kedekut' tak yah bisnes lah...maksudnya?

kalau tak kasi komisen, kalau tak kasi hiburan , kalau tak kasi ikut kemahuan, janga harap lah nak dapat bisnes besar..kalau setakat bisnes kampung/pasar malam , kecil kecilan boleh lah... terpikirlah dalam hati aku, kalau kecil-kecilan, bila pulak nak jadik jutawan?

ooohhh....gitu rupanya nak mengejar jutawan dunia...tapi....apa yang paling aku sedih dan kesal , apabila aku tanya, bagaimana dengan saham akhirat? mengaji? tak pernah, ajar anak mengaji, lagi lah tak pernah, jemaah, kadang2 sebab sembhayang pun selalu lewat. ..masakan tak cukup...lain-lain? tak perlu nak tanya le....

tapi ,bila aku tanya, sedekah? terus dia jawab...aku bagi sini rm10k, sinun rm5k...oohh ab ni dia hebat..sebab niatnya masa sebelum kaya nak bantu sesama islam sehinggakan dia terlupa nak bantu diri dia untuk satu kehidupan yang lebih hebat lagi....

Allahualam...

No comments:

Post a Comment