Monday, October 26, 2009

JANGAN MENGELUH

Kita selalu berkata……………………dan Al Quran sudah menjawabnya……………....

Kita berkata : Kenapa aku diuji ?

Al Quran menjawab (Al Ankabut ayat 2-3) :
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan ; Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."

Kita berkata : Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan ?

Al Quran menjawab (Al Baqarah ayat 216) :
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahu sedang kamu tidak mengetahui."

Kita berkata : Kenapa ujian seberat ini ?

Al Quran menjawab (Al Baqarah ayat 286) :
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

Kita berkata : Kenapa rasa kecewa ?

Al Quran menjawab (Al Imran ayat 139) :
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."

Kita berkata : Bagaimana harus aku menghadapinya ?

Al Quran menjawab (Al Baqarah ayat 45) :
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
"Wahai orang-orang yang beriman ! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan, dan bersedialah (dengan kekuatan pertahan di daerah-daerah sempadan), serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu Berjaya (mencapai kemenagan)." –

Kita berkata : Apa yang aku dapat daripada semua ini ?

Al Quran menjawab (At Taubah ayat 111) :
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka…."

Kita berkata : Kepada siapa aku berharap ?

Al Quran menjawab (At Taubah ayat 129) :
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya, hanya kepadaNya aku bertawakkal."

Kita berkata : Aku tak dapat tahan !!!!

Al Quran menjawab (Yusuf ayat 12) :
"Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."

-sekadar penyambungan sumber-

No comments:

Post a Comment